tirsdag den 2. oktober 2012

Vild med gul...

Gad vide om jeg ubevidst er i oprør over den mørke tid som er på vej...??
- I hvert fald "dyrker" og omgiver jeg mig med gul i langt højere grad end jeg plejer! Køber "gult" til frøkenen, omgiver mig med gule sager, og ynder desuden også at strikke/hækle i gule nuancer!!





















Er klar over, at farven har været "in" længe - men den er vist også for alvor ved at blive meget "in" herhjemme (er altid lidt længe om at "komme ind i kampen")! 
Gad vide om julen også blir' gul i år her i huset??
(Undskylder overfor eventuelle julehadere, at jeg bringer "ORDET" på bane allerede...smil!)

Nåh men - endnu vigtigere!
Jeg har et vigtigt maler-teknisk spørgsmål!

Jeg har nemlig et spisebord i mørkt Sheesam-træ og har store planer om at male bordet hvidt i næste uge! MEN - kan man mon det?
- Jeg mener, er der nogen, som har erfaringer med om hvid maling på sheesam dækker?
- Og skal man eventuelt bruge 2-3 (tusind) lag grunder inden man maler?

Håber virkelig på et godt råd fra en "sheesam-maler-kyndig" person eller flere!!??!!

Maj♥

PS: Har også fiflet lidt med bloggens layout her til aften! Vil forsøge mig med lidt større billeder fremover! MEN findes der mon en metode til automatisk at indstille alle billeder til at være "ekstra store"?

8 kommentarer:

  1. Når jeg maler teaktræ eller lakeret mørkt træ, trækker det altid igennem vandbaseret maling, derfor bruger jeg ALTID oliebaseret træmaling. Så skal der bare males 2 gange, og ikke grundes :) Ved ikke om det er det samme med sheesam, men kunne tro det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det gode råd! Tror du har helt ret i det med terpentin-maling! Jeg må have spisebordet ud i garagen et par dage;)

      Slet
  2. Jeg elsker også gul, dejlig frisk farve. Det er som om man har sine perioder med forskellige farver. Jeg ved desværre intet om det med malingen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Selvom jeg elsker efterårets hygge, så synes jeg, at det grålige lys, som hviler i min stue om eftermiddagen - DET ER BARE MØG TRÆLS!
      Så må der helt sikkert noget lækker gul farve ind i hytten!

      Slet
  3. Gul er skøn, og dejlig med store billeder, I like :)
    jeg vil sige det samme som TrompetTrut med oliebaseret maling. jeg starter med at vaske af i grundrands, sæber ind, lader det trække, vaske af, det er en undervurderet men meget vigtig detalje. Når jeg starter med at male er det meget vigtig at træet er HELT tørt ellers trækker fugten og dermed olie ud gennem træet. Så starter jeg altid med en olie baseret dæk grunder, og derefter en olie eller vandbasseret maling alt efter hvad jeg maler, men grunderen er altid en oliebaseret dæk grunder. Rigtig god arbejdslyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Jeanette! Mine øjne er også virkelig glad for store billeder;)
      TUSIND tak for de gode råd! Jeg må fluks have købt grundrens, olie-grunder og olie-maling!!

      Slet
  4. Jeg er altså også røget i den gule boldgade og det er ret mærkeligt for mig, fordi jeg ALDRIG har været vild med gul!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis - gul har faktisk i perioder været en decideret "hade-farve" herhjemme! Men skal love for den kommer stærkt igen;)

      Slet

Tusind tak fordi du gider lægge en kommentar! Det gør mig i den grad glad:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...