torsdag den 30. juni 2011

Jordbær-cheese-cake


I anledning af, at det idag er min dejlige mors fødselsdag, skal vi i aften spise sammen med hele familien! Jeg har i den anledning lovet min mor at bage verdens mest fantastiske jordbær-cheese-cake! Opskriften kommer fra en af mine veninder- og wow - hvor har den fået en fin plads på min køkken-wall-of-fame
Synes også jeg vil dele denne skønne opskrift med jer! Den laves normalt med husblas og selvom jeg kan lave citronfromage osv med husblas - Ja, så er det ikke rigtig lykkedes for mig uden trævler i denne kage! Men men men, jeg laver den bare uden og det blir' den ikke mindre god af - pga. mascarponen og creme fraichen bliver den reletiv fast efter nogle timer på køl! Her kommer min udgave:

Den lækreste bund laves af...
200 g digestivekiks
100 g mandler
100 g mørk chokolade
150 g smeltet smør
½ tsk salt

Kiks, mandler og salt knuses i en minihakker. Chokoladen hakkes groft og blandes med kikse-melet og det smeltede smør. Massen trykkes fast i en smurt springform (beklædt med bagepapir i bunden!) og bages 13-14 min ved 200 grader. Herefter skal den afkøles helt!!!



400-500 g saftige danske jordbær renses og skæres i kvarte. Jordbærene fordeles over den afkølede bund.
(På andre tider af året kan en lækker BLÅBÆR-cheese-cake anbefales!)



Så skal det LÆKRESTE cremefyld laves...
400 g mascarpone
150 g sukker
korn af 1 stang vanille
2 past. æggeblommer
200 g creme fraiche
1½  stiftpisket past. æggehvide

Mascarponen (mums) røres blødt. Sukker, vanille og æggeblommer tilsættes. Rør til der ikke er flere klumper. Nu tilsættes creme fraichen! (Hvis man gerne vil bruge husblas, så skal der nu røres 7 blade opblødt, smeltet og afkølet husblas i!) Til sidst vendes de stiftpiskede æggehvider forsigtigt i cremen!
Nu skal cremen bare hældes over bund og bær og evt. pyntes med lidt hjemmelavet jordbærsauce!
Stilles i køleskabet 3-4 timer før servering! - og forbered dig på en himmelsk kaloriebombe :)



Nu glæder jeg mig bare til at fejre min mor i aften sammen med resten af familien!
Indtil da fordrives tiden i sofaen med søster og "Sex and the city" imens regnen vælter ned udenfor!

Maj♥

2 kommentarer:

  1. Hvor ser den kage fantastisk ud! Den opskrift gemmer jeg lige, strawberry cheesecake er nemlig min kærestes yndlingskage - ja og skal man dømme efter billedet her, så kunne det også sagtens blive min. Mums!

    SvarSlet
  2. Den smager ganske enkelt også fantastisk - og selv de mest habile ostekage-hadere plejer at kunne lide den - tror det skyldes mascarpone frem for almindelig friskost, som philadelphia! God fornøjelse med den;)

    SvarSlet

Tusind tak fordi du gider lægge en kommentar! Det gør mig i den grad glad:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...