tirsdag den 27. september 2011

DIY på Dizzy Owl


Så fik jeg langt om længe taget mig sammen!! Efter en masse skønne forespørgsler her på bloggen og på min mail - så har jeg nu forsøgt at skrive opskriften på mine "Dizzy Owls" ned!
Søde Sara har lovet at se min opskrift igennem - så eventuelle rettelser kan (meget vel) forekomme på et senere tidspunkt! Men her kommer den!

Hækl 4 lm og saml til en ring med en km i første lm.
1. runde: Hækl 3 lm (=1stm) og 11 stm i ringen. Afslut med en km i sidste lm. (I alt 12 m)
2. runde: Hækl 3 lm (= 1 stm) samt 2 stm i hver m. Hækl en stm i km fra forrige omgang og afslut med en km i sidste lm. (I alt 24 m)
3. runde: Hækl 3 lm (= 1 stm), *hækl 1 stm i første m og 2 stm i næste maske* (gentag fra * til * hele vejen rundt). Hækl en stm i km fra forrige omgang og afslut med en km i sidste lm. (I alt 36 m)
4. runde: Hækl 3 lm (= 1 stm) samt 2 stm i hver m. Hækl en stm i km fra forrige omgang og afslut med en km i sidste lm. (I alt 72 m)
5.-9. runde: Fortsæt med en stm i hver m de næste fem runder. Alle runder starter med 3 lm (= 1 stm) og slutter med en km i første lm.
10. runde: Denne runde hækles i fastmasker.
11. runde: Denne runde hækles i stangmasker.
12. runde: Denne runde hækles i fastmasker.
13.-14. runde: Hækles i stangmasker.
15. runde: Tag ind med hver fjerde maske ved at hækle to m sammen.
16. runde: Hækles i stangmasker.
17. runde: Tag ind med hver fjerde maske ved at hækle to m sammen.
18.-20. runde: Hækles i stangmasker.
21. runde: Tag ind med hver fjerde maske ved at hækle to m sammen.
22.-24: Hækles i stangmasker.
25. runde: Denne runde "former" uglens ører! Ørerne laves ved gradvist at øge fra fm til hst til stm til dobbelt stm til tredobbelt stm og ned igen - dette gøres i begge sider! (Jeg hækler altid "lidt på slum," når jeg "freestyler" - det må I bære lidt over med indtil jeg har fået opskriften rettet igennem!!)

Nu fyldes uglen ud og toppen hækles sammen med fastmasker!

Øjne:
Hækles som 1.-3. runde!

Næbbet:
Begynd ved spidsen med 4 lm, 1 stm i startmasken, vend med 3 lm, 2 stm, vend med 3 lm, 3 stm, vend med 3 lm, 4 stm.

Håber I vil bære over med eventuelle fejl og mangler indtil jeg får lidt eksperthjælp!
Rigtig god fornøjelse! Ville bliver SUPER glad hvis I gider linke til min blog, når I bruger opskriften! (- Hvis den overhovedet kan læses...smil!)
Maj♥

34 kommentarer:

  1. Tusind tak Maj:)

    Jeg skulle aldrig have læst dette indlæg her fra morgenstuden af, nu gider jeg jo ikke og skal sidde i skolen til kl 15.30 - jeg vil hjem og hækle NU!!!1

    Jeg skal selvfølgelig nok linke til din blog når jeg har lavet en :) Og jeg skriver lige en kommentar her på indlæget så du kan se mit resultat :)

    SvarSlet
  2. nej hvor skønt... jeg har længe været forelsket i dine ugler... og håbet og håbet på at der kom en diy en dag.... 1000 tak.... så kan jeg komme igang når jeg er færdig med at hækle... :o)

    God dag..

    SvarSlet
  3. @Bilgaard: Nu håber jeg ikke opskriften skuffer :( Men god fornøjelse med den! Håber du kom igennem dagen...smil!

    @Mor Lotte: Dejligt du kan bruge den! Glæder mig til at se resultatet! Rigtig god dag til dig også!

    SvarSlet
  4. de er bare så fine, du har jo snart en hel familie
    www.muabi.dk / elisabeth

    SvarSlet
  5. Maj - nu har jeg lavet kroppen, og der var ingen problemer med at forstå opskriften :P Se resultatet her: http://bilgaardkreative.blogspot.com/2011/09/kan-i-gtte-det-nu.html
    Men jeg tænkte på om du blot hækler dem i bommuld nr. 8 og hvilken størrelse hækelnål du bruger, syntes nemlig min udgave virker lidt løs i forhold til din - men pyt, når den får øjne, tror jeg ikke det ses så tydeligt.

    SvarSlet
  6. @Bilgaard: Uh den ser da fin ud!! Jeg har hæklet i bomuldsgarn fra Søstrene Grene og brugt hæklenål nr. 2,5! Bruger som regel nål 2,5 til bomuld, som jeg ikke vil have blir' for løst!! Glæder mig til at se den, når den er "dullet" færdigt;)

    SvarSlet
  7. Maj, det bil jeg prøve næste gang. Jeg får først tid i næste uge igen, så min lillebror holder fødselsdag, hele weekenden, så hækelnålen må lige vente, da jeg også lige skal have lavet en taske færdig. Jeg vil prøve med 2,5 næste gang. Tak for svaret :)

    SvarSlet
  8. Ærh er ikke meget for at spørge...men betyder km kædemaske eller kantmaske og hvon laver man sån en? Skulle lige til at starte men nåede kun til første linie, bestemt ikke din skyld, jeg har bare kun hæklet tæpper med stangmasker og fastmasker :-D Så er MEGET NOVICE i at følge en opskrift!

    SvarSlet
  9. km betyder kædemaske! Du stikker nålen igennem "næste" maske, slår om, og trækker igennem begge masker, som du har på nålen!! Hvis min forklaring ikke duer, så google kædemaske - er sikker på der ligger en video et sted!! God fornøjelse!!

    SvarSlet
  10. Så fik jeg lave en "Dizzy Owl", har fulgt din blog et stykke tid, så blev helt glad da jeg så du havde lavet en Diy på de skønne ugler, er jo kun fantasien der sætter grænsen.
    Denne skal bruges til en barselsgave til en skøn pædagog i min søns børnehave.
    Tak for DIY :O)
    Mvh Diana
    www.denledigestund.blogspot.com

    SvarSlet
  11. Selv tak Diana! Skøn ugle du har fået lavet! Totalt retro-lækker!!!

    SvarSlet
  12. Den skal da prøves og helst i dag ... men jeg tror ikke tiden tillader det. Men jeg kan da starte ...
    Tak for at du deler med os :)

    SvarSlet
  13. Tak, Maj, fordi du delte din opskrift med os!
    En Dizzy Owl kommer på min 'to do-liste', og når jeg engang får den kreeret, skal jeg selvfølgelig nok linke til dig. :-)

    SvarSlet
  14. http://musseolsenjensen.blogspot.com/2011/10/dizzy-owl.html Her er min Dizzy Owl, tak for lån!

    SvarSlet
  15. Så har jeg også prøvet kræfter med uglen - og der skal laves mange flere:D

    http://fantelastika.blogspot.com/2011/11/dizzy-owl-la-mig.html

    SvarSlet
  16. hej maj jeg har brugt din opskrift og fået lavet en ugle til min mor i julegave og hun blev helt vildt glad for den, jeg er en pige på 16 år der elsker at være kreativ. ville hører om det kunne være muligt at du kunne have eller lave en opskrift på en mindre ugle, jeg kan ikke selv se hvordan jeg skal gøre den mindre, men håber du kan hjælpe mig her :)
    - Nanna :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nanna!
      Du har sikkert allerede løst problemet - men jeg ville simpelthen bare forsøge mig med en "mindre" bund - og så hækle op af med færre indtagninger indtil den har den form du ønsker! Ikke megen hjælp, men har ikke selv forsøgt mig endnu:)

      Slet
    2. det er først lige idag jeg har bestemt mig for at prøve, men jeg har haft det med at læse din opskrift forkert, så den første jeg fik lavet kom jeg til at lave "4 gange" hvis man kan kalde det det, men har stadig svært ved starten og fået min mormor til at starte hvis jeg har haft prøvet nogle par gange nok. men en super dejlig opskrift skal se om jeg kan lave en lille "familie" til min mor som pynt på vores nye badeværelse. men så prøver jeg mig frem med det du har skrevet ;-)
      -Nanna :-)

      Slet
  17. ELSKER ugler... og jeg er så forelsket i dine Dizzy Owls (fedt navn) og jeg håber det er ok at jeg låner dit billede til min blog.. skal nok linke til din side slf...
    mvh mille

    SvarSlet
  18. Den må jeg simpelthen prøve på et tidspunkt. De er skønne. Jeg melder mig lige som fast læser, så jeg har styr på dine ugler :-)

    SvarSlet
  19. Hej Maj.
    Jeg er bare faldet pladask for dine ugler :-) Dog vil jeg gerne høre hvad du har brugt som fyld? Jeg har brugt vat, men jeg er ikke helt tilfreds med resultatet. mvh Berith.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berith!
      Jeg bruger pladevat, som jeg skærer i mindre stykker! Har hørt nogle som også har god erfaring med engangsvaskeklude!!!

      Slet
  20. Hej Maj. Super søde ugler. Jeg har hæklet krop og øjne og skal nu til det sorte i øjnene. Er nybegynder, så er lidt i tvivl. Er det bare en omgang stangmasker? Tak fordi du deler opskriften med os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - bedre sent end aldrig - du har sikkert løst problemet!
      Men ja, bare en omgang stangmasker:)

      Slet
  21. Hej Maj!
    TUSIND tak for den skønne opskrift. Uglen Barney er blevet produceret i dag, og du kan se ham her: http://ablogbyawoman.blogspot.com/2012/03/i-give-you-barney.html

    SvarSlet
  22. Er helt vild med de kære ugler - de skal vist afprøves :-)

    Takker for opskriften, skønt at dele ideer og inspirationer

    kreabondegaard.blogspot.com

    SvarSlet
  23. Hej Maj
    Hvor er dine ugler bare for seje og nu har jeg lavet så mange af dem i forskellige varianter, har dog lavet lidt om på din opskrift, men udgangspunktet er stadig din ugle og de er blevet lavet så små så de kan stå i min sættekasse og så store så de kan bruges som dørstopper - TUSIND TAK for den fede ide og opskrift

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sus!
      Jamen selv tak - hvor lyder det skønt med flere størrelser på Dizzy Owls - de må være vildt skønne i mini-udgaven:) Send gerne billeder til min mail:)

      Slet
  24. Så fik jeg endelig lavet min første "dizzy owl" :-)
    Du kan se den på min blog. Tak for DIY'en - jeg tror at det bliver den første af flere...

    SvarSlet
  25. De er simpelthen så skønne, de ugler! Har lige lagt et billede op på min blog af den seneste :)
    Er pt. i gang med en "familie" til min tante, bestående af 2 store og 3 alm. - den størrelse du har lagt ind her - og 1 lille :)
    Tusind tak til dig!

    http://ablogbyawoman.blogspot.dk/2012/07/sidste-skud-pa-stammen.html <- Ugla

    SvarSlet
  26. Hvor er de bare kære dine ugler :)

    SvarSlet
  27. Er i den grad hæklebegynder...men dine ugler er jeg nødt til at forsøge mig med:)

    SvarSlet
  28. De er bare SÅ skønne! Jeg var egentlig på jagt efter en anden opskrift på en ugle, men da jeg billedegooglede, faldt jeg for netop din Dizzy Owl.
    I denne weekend har jeg hæklet løs, og det er der kommet denne ugle ud af

    http://photomusen.blogspot.dk/2013/08/mit-frste-hklede-dyr-blev-en.html


    Tusind tak fordi du delte denne skønne opskrift!

    SvarSlet
  29. Hej :-)
    Jeg har brugt din DIY og her er link til min blog: http://madebymadvig.blogspot.dk/2013/11/sy-til-din-baby-hklet-ugle_9.html
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet

Tusind tak fordi du gider lægge en kommentar! Det gør mig i den grad glad:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...