fredag den 28. december 2012

Over-beGAVET??

Kan man egentlig blive det?? I så fald er det sket herhjemme i år! Altså i hvert fald når det gælder julegaver:)
Vi holdt juleaften hos frøkenens faster sammen med resten af svigerfamilien.
Og som I sikkert ved traditioner jo forskellige fra familie til familie.
 
Jeg er vant til (læs: hjemme hos MIN mor og far...) en ret "lille" juleaften med få personer omkring mig. Vi spiser andesteg og andet lækkert, vasker op, danser om juletræet (og løber julen ind), læser juleevangeliet, pakker gaver op én ad gangen og slutter af med ris á la manden.
Selvom det ikke er første år vi holder jul med frøkenens fars familie, så er det stadig ret "nyt og anderledes" for mig.
Vi er for det første rigtig mange mennesker, det er ikke alle der danser om juletræet, vi læser ikke juleevangeliet og gaverne deles ud og åbnes hver især!
Det skal nu siges, at det var en rigtig dejlig og hyggelig aften... også selvom den ikke helt føltes som juleaften!
(Og jeg er også godt klar over at det hører med til at "blive voksen" - tsk tsk tsk - Line 4år!)
 
...Måske er det netop derfor at jeg føler mig dybt overvælder over alle pakkerne.
Jeg nåede slet ikke at nyde og fordybe mig i hverken min eller min lille families pakker på aftenen, og 1.juledag bød på julefrokoost her i hjemmet, efterfulgt at en barnedåb 2.juledag.
 Så det er først nu jeg rigtig har sundet mig ovenpå alle de "overvældende" dage og fået ro til at nyde og begejstres over alle de fine sager vi har fået! Jeg kan tydeligt mærke, at aktivitetsniveauet har været ALT for højt i år! Til næste år tror jeg mit motto skal være "rend mig i traditionerne"...
Misforstå mig ikke - traditioner kan være noget så skønne, men de kan altså også være det modsatte.
Jeg tror på en jul i roligt tempo med tid til at nyde min lille familie! Om det betyder at vi skal holde jul herhjemme, eller sørge for et mere tomt skema i juledagene... Ja, det må tiden vise!
 Nu vil jeg nyde vores gaver, nusse lidt rundt herhjemme og hygge med min lille frøken, mens vi venter på at hendes far kommer hjem i aften....
 

 

 


 





Maj♥

13 kommentarer:

  1. Ihh hvor jeg kender følelsen! Vi har også holdt jul hos svigerfamilien i år - det er altså ikke rigtig jul...
    For et par år siden indførte vi nattøjsdag første juledag. En dag hvor vores lille familie bare tuller rundt, nyder gaver, slår maver og hygger sig sammen. Det er så dejligt at nyde en dag uden program i julen!
    Hvor er striktrøjen og tippien fantastiske.
    Nyd dagen.
    Kh Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha "nattøjsdag!! Det lyder lige som noget jeg kan tilslutte mig!! Tak for tippet!! Og tak for din kommentar;)

      Slet
  2. Wauw sikke nogle lækrre, lækre gaver du og din datter har fået!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak - er også super glad for dem alle!!

      Slet
  3. Tak for dit indlæg - har været i nogenlunde samme situation i år og har smilet over mig selv og tænkt: hvornår mon jeg egentlig bliver voksen.... (Og samtidig glææædet mig til næste år som er hos min mor ;-D
    Meget fine gaver, og skønt med en "fra mig til mig" gave ;-)
    Hilsen,
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Mette... bare dejligt når man "rammer" folk;)
      Tjaaa, så længe vi opfører os "voksent og ordentligt" hver anden år til jul, mens vi surmuler indvendigt, så går det nok!
      Kh Maj

      Slet
  4. Åh hvor har du bare ret. Det er bare ikke det samme at holde jul med svigerfamilien som med sin egen side. Jeg kalder det den falske jul. Og det ved de også godt:-) De prøver at gøre det så godt for mig, så jeg føler det er det samme. Men det bliver det jo aldrig. Og de glemte tyttebærsyltetøjet til andestegen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - den falske jul!! Godt udtryk, Julie!! Ved hvad du mener - aftenen er såmænd ganske hyggelig.... men, det er bare ikke "rigtigt" alligevel!
      ... og de glemte de kogte æbler med ribsgele til min andesteg;)

      Slet
  5. Det er præcis som du beskriver det i vores familier også. Jeg er til den lille jul hvor hver gave bliver nydt (jeg bruger lang tid på at finde/lave gaverne) men i min mands familie er det mere eller mindre "kaos" i mit målestoksforhold. Når det kommer til juletraditioner bliver jeg vist desværre ved med at være lidt et barn.. Håber vi snart kan holde jul herhjemme og skabe vores egne traditioner..
    Lækre gaver I har fået, glædelig bag-jul

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pernille! Så kan vi to være barnlige sammen hvert andet år;)
      Vi overlever jo snildt, men har jo stadig lov at glæde os til næste år;)

      Slet
  6. Jeg tilslutter mig, gaver skal pakkes ud med samme omhu som de blev købt og pakket ind.

    Da min datter var lille, havde vi en tradition 1. juledag.
    Vi var sammen med et vennepar der også have børn, men vi mødtes først sidst på eftermiddagen, på den måde havde vores børn hver især hele dagen til at lege med de nye gaver eller en gåtur i skoven, og vi voksne var ikke presset af en julefrokost, men bare et måltid aftensmad.

    Sikke fine gaver i har fået ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor har du ret Pia!
      De er lige prøcis det jeg mener, vi får så mange fine ting hver især, købt (går jeg ud fra) helt specielt til modtageren... Men vi har mange gange slet ikke tid til at være taknemmelige!!! Og så synes jeg måske hele gaveræset tager overhånd!!!
      Lyder som en rigtig god tradition 1.juledag... Den vil jeg have i baghovedet til næste år!!

      Slet
  7. Virkelig lækre gaver og øv med den lidt hektiske julestemning!
    Jeg ville nok have det på præcis samme måde (Line 4 år) - jeg er bare så heldig at vi altid holder jul hos mine forældre og det nyder jeg så meget!!

    SvarSlet

Tusind tak fordi du gider lægge en kommentar! Det gør mig i den grad glad:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...